Motoriek in de jonge levensjaren

De eerste levensjaren, of zelfs de eerste 1000 dagen vanaf conceptie, zijn van belang voor een gezonde ontwikkeling van een kind. Motorische ontwikkeling is daar een onderdeel van. Van handen-voetenspel, rollen, tijgeren en kruipen tot lopen, rennen en springen. Gevolgd door oa klimmen, klauteren, fietsen en zwemmen. Dat wordt de grove motoriek genoemd. Daarnaast ontwikkelt een kind ook fijne motoriek. Dingen pakken met volle hand, pincetgreep, iets in de mond stoppen, blokken bouwen, tekenen en schrijven zijn hier voorbeelden van. Er wordt die eerste jaren dus veel motoriek ontwikkelt. Als dit wat moeizaam gaat of er worden dingen overgeslagen kan dit invloed hebben op de latere ontwikkeling. Dit kan ook invloed hebben op het sociaal-emotionele vlak; iets kunnen maakt je trots en geeft je zelfvertrouwen, wat weer stimuleert om meer te proberen. Maar ook op het functionele niveau, bij iets van links naar rechts bewegen met de armen, worden de hersenen getraind zodat er verbindingen in de hersenbalk worden gemaakt, dit heb je nodig bij oa leren lezen. Een ander functioneel voorbeeld is schrijven. Dit doe je niet alleen met je vingers. Ook je pols, elleboog en schouder doen mee. Al dit ‘voorbereidend werk’ op verschillende niveaus, wordt al gedaan vanaf de eerste maanden.

Tactiek kan uw organisatie, waar gewerkt wordt met deze doelgroep, ondersteunen in dit proces. Hoe til je een baby op, waar let je op bij liggen op de buik of rug zijn enkele items die van belang zijn als je dagelijks met ze werkt. Het kan een heel verschil maken in de ontwikkeling.

Daarnaast kan Tactiek ondersteuning bieden voor het ontwikkelen van beweegplannen of een uitdagende beweegomgeving voor deze doelgroep. Zodat er al vanaf jonge leeftijd voldoende en goed bewogen kan worden.